پ
پ

«أللهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا يُحيطُونَ بِشَيْ‌ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا يَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظيمُ»

 

🔸کیست که در نزد او، جز به فرمانش شفاعت کند🔸

☀️الصّادق (علیه السلام)- نَحْنُ أُولَئِکَ الشَّافِعُون.
🔅امام صادق علیه السلام فرمودند: آن شفاعت‌کنندگان، ما هستیم.

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۲۹۶ / المحاسن، ج۱، ص۱۸۳/ بحارالأنوار، ج۸، ص۴۱/ العیاشی، ج۱، ص۱۳۶/ البرهان/ نورالثقلین

🔸آینده و گذشته‌ی بندگان را می‌داند🔸

الرّضا (علیه السلام)- ما بَیْنَ أَیْدِیهِمْ فَأُمُورُ الْأَنْبِیَاءِ (وَ مَا کَانَ وَ ما خَلْفَهُمْ أَیْ مَا لَمْ یَکُنْ بَعْدُ.

امام رضا (علیه السلام) منظور از ما بَیْنَ أَیْدیهِمْ، مسائل مربوط به پیامبران (علیهم السلام) و آن چیزی می‌باشد که رخ داده است؛ و «وَ ما خَلْفَهُمْ»، یعنی آنچه پس از آن پیامبران (علیهم السلام) هنوز به وقوع نپیوسته است.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۲۹۶ / بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۶۳/ البرهان / نورالثقلین/القمی، ج۱، ص۸۴

🔸و کسی از علم او آگاه نمی‌گردد؛ جز به مقداری که او بخواهد . [اوست که به همه چیز آگاه است؛ و علم و دانش محدود دیگران، پرتوی از علمِ بی‌پایان و نامحدود اوست]🔸

 

☀️الرّضا (علیه السلام)- الا بِما شاءَ أَیْ بِمَا یُوحِی إِلَیْهِمْ.
🔅امام رضا (علیه السلام) إِلاَّ بِما شاءَ یعنی فقط آنچه را که خداوند به آنان (پیامبران) وحی می‌کند [می‌دانند ].

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۲۹۶ / بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۶۳/ البرهان / نورالثقلین/ القمی، ج۱، ص۸۴

 

☀️الصّادق (علیه السلام)- الشَّمْسُ جُزْءٌ مِنْ سَبْعِینَ جُزْءاً مِنْ نُورِ الْکُرْسِیِ وَ الْکُرْسِیُّ جُزْءٌ مِنْ سَبْعِینَ جُزْءاً مِنْ نُورِ الْعَرْش.

🔅امام صادق (علیه السلام) خورشید یک هفتادم از نور کرسی است و کرسی یک هفتادم از نور عرش.

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۲۹۶ الکافی، ج۱، ص۹۸/ نورالثقلین؛ فیه: «الشمس … نور الکرسی» محذوفٌ

 

☀️الصّادق (علیه السلام)- کُلُّ شَیْءٍ فِی الْکُرْسِیِّ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ کُلُّ شَیْءٍ فِی الْکُرْسِیِّ .

🔅امام صادق علیه السلام فرمودند: همه چیز در کرسی است. آسمان‌ها، زمین و همه چیز در کرسی است.

📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۲۹۶ الکافی، ج۱، ص۱۳۲/ التوحید، ص ۳۲۷ و بحارالأنوار، ج۵۵، ص۲۹ و نورالثقلین و البرهان؛ فیهم: «کل شیء فی الکرسی» الأولی محذوفٌ

 

☀️ عَن زُرَارهًْ بن أعْین قال: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَسِعْنَ الْکُرْسِیَّ أَمِ الْکُرْسِیُّ وَسِعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ قَالَ بَلِ الْکُرْسِیُّ وَسِعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ الْعَرْشُ وَ کُلُّ شَیْءٍ خَلَقَ اللَّهُ فِی الْکُرْسِیِّ.

🔅 زراره گوید: از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی این قول خدای تعالی پرسیدم: وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ [که] «آیا آسمان‌ها و زمین، کرسی را در خود جا دادند یا کرسی، آسمان‌ها و زمین را در خود جا داده است»؟ فرمود: «کرسی است که آسمان‌ها و زمین را در خود جا داده؛ و عرش و هرچه خدا آفریده در کرسی است».

📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۲۹۶ الکافی، ج۱، ص۱۳۲/ التوحید، ص۳۲۸ و العیاشی، ج۱، ص۱۳۷؛ فیهما: «بل الکرسی … خلق الله فی الکرسی» محذوفٌ/ نورالثقلین/ البرهان

✨✨☀️☀️☀️☀️✨✨

🤲 اَللَّـهُمَّ ارْزُقْني شَفاعَةَ الْحُسَيْنِ يَوْمَ الْوُرُودِ،

خدايا شفاعت حسين را در روز ورود [به قيامت] روزی ما كن،

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.